وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب آغاز به کار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران آرمین زارعی، خواننده جوان، بستری شد + علت
سرخط خبرها

درباره عملیات والفجر ۹ | فاتحان بلندی‌های سلیمانیه

  • کد خبر: ۴۳۸۸۲
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
  • ۲
درباره عملیات والفجر ۹ | فاتحان بلندی‌های سلیمانیه
پس از دست‌نیافتن به اهداف مدنظر در عملیات بدر، شهر سلیمانیه عراق به‌عنوان هدف دوم پس از بصره، ازسوی طراحان نظامی برگزیده شد
حسین بیات | شهرآرانیوز؛ پس از دست‌نیافتن به اهداف مدنظر در عملیات بدر، شهر سلیمانیه عراق به‌عنوان هدف دوم پس از بصره، ازسوی طراحان نظامی برگزیده شد. بر همین اساس، با فراهم‌آوردن مقدمات عملیات در این منطقه، اولین حرکت که قرار بود در تابستان ۱۳۶۴ انجام شود، به‌دلیل حضور هوشیار دشمن، به فصل زمستان موکول شد. ازسویی عملیات والفجر ۸ برای فتح فاو در جنوب شکل گرفته و عراق تمام توانش را برای حفظ این منطقه گذاشته بود و حملات سنگینی بر سر نیرو‌های ایرانی ترتیب می‌داد.
 
 
با تجمع اغلب یگان‌های عراق در جبهه جنوب، تصور می‌شد عملیات والفجر۹ موفق باشد و رزمندگان بتوانند، هم فشار سنگین دشمن در منطقه عملیاتی والفجر۸ را کاهش دهند و هم با آزادسازی ارتفاعات سوق‌الجیشی و حساس این منطقه، ضمن به‌جلوکشاندن عقبه‌ها و کاهش فاصله خودی با دشمن، اولین گام را به‌منظور آماده‌سازی برای عملیات بعدی ازجمله تصرف سلیمانیه بردارند.
 
والفجر ۹؛ فاتحان بلندی‌های سلیمانیه
 
درواقع عملیات والفجر۹ اولین عملیات از سلسله‌نبرد‌های مربوط به استراتژی تعقیب دشمن در جبهه‌های شمالی بود که ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه ۵اسفند۶۴ با رمز «یا الله، یا الله، یا الله» در جبهه شمالی چوارتا در شرق شهر سلیمانیه به وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع آغاز شد. تیپ ویژه شهدا با موفقیت‌هایی که در کردستان کسب کرده بود، به‌عنوان یکی از ارکان اصلی انجام این عملیات انتخاب شد تا با دیگر یگان‌های تحت امر قرارگاه نجف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرمای شدید و بارندگی زمستان با عبور از ارتفاعات صعب‌العبور و پوشیده از برف منطقه، این عملیات دشوار نظامی را با موفقیت به سرانجام برساند.
 
تیپ۱۵۵ ویژه شهدا با تحت‌امر‌گرفتن تیپ۱۱۰ می‌بایست ابتدا «موبرا» و «مامخلان» و سپس «پلنگه‌سور» را تصرف می‌کرد. لشکر ویژه شهدا به فرماندهی محمود کاوه، جوانی که تنها ۲۴ بهار از عمرش گذشته بود، در تلاش اصلی، طی ۲۴ ساعت ابتدای شروع عملیات با استفاده از شیوه‌های یک عملیات کلاسیک تمام‌عیار و تلفیق آن با تاکتیک‌های عملیات چریکی و پارتیزانی، موفق به تصرف ارتفاعات فوق‌العاده حساس موبرا و مامخلان شد و چند ساعت بعد نیز پلنگه‌سور را فتح کرد. ۴ روز بعد، عملیات با موفقیت و فتح چندین قله مهم دیگر مشرف به سلیمانیه به پایان رسید.
 
والفجر ۹؛ فاتحان بلندی‌های سلیمانیه
 
در این عملیات، منطقه گسترده‌ای از کردستان عراق ازجمله چند پاسگاه مرزی، بخشی از ارتفاعات کانا، شله‌کوران، تنگه سور، موبرا، مامخلان، کانی‌ماران، سرو ارتفاعات ۱۴۷۰ و ۱۴۸۹، به تصرف ایران درآمد و شهر سلیمانیه در برد آتش ایران قرار گرفت، اما متاسفانه چند روز بعد از تحویل خط به نیرو‌های پدافندی، درحالی‌که مناطق متصرفه هنوز به‌طورکامل تثبیت نشده بود، با بمباران شیمیایی چند روستای کردنشین ازسوی عراق، نیرو‌های ایرانی به مواضع اولیه خود بازگشتند و نیرو‌های عراقی ۲۳اسفند توانستند این نقاط را بازپس گیرند.

نکته حائز اهمیت در این عملیات، این بود که درحالی‌که توان اصلی سپاه در منطقه فاو درگیر بود، یگان‌های تازه‌تأسیسش توانستند در تهاجم خود کاملا موفق باشند و چنانچه نیرو‌های پدافندی جایگزین آن‌ها قادر به حفظ منطقه می‌شدند، نیرو‌های ایران در منطقه سلیمانیه به موقعیت ممتازی دست می‌یافتند. این عملیات نشان داد که درصورت گشودن جبهه هم‌زمان علیه ارتش عراق، توان دشمن تجزیه می‌شود و قادر نخواهد بود در ۲ جبهه مجزا و به‌طور هم‌زمان به مقابله برخیزد. دشمن در این عملیات بیش از ۱۵۰۰کشته و زخمی تلفات داشت و تعداد ۱۳۴نفر از آنان نیز به اسارت نیرو‌های ایرانی درآمدند.


سازمان رزم خودی

قرارگاه نجف اشرف با تیپ‌های مستقل بنی‌اکرم، ابوالفضل، بروجردی، قدس و ویژه شهدا سپاه پاسداران، هدایت عملیات را برعهده داشت. همچنین ۲گردان توپخانه از سپاه و ۲گردان توپخانه از ارتش، وظیفه پشتیبانی آتش را برعهده داشتند. قرارگاه تاکتیکی رمضان نیز با مأموریت تعیین‌شده، تحت امر قرارگاه نجف بود.


استعداد دشمن

لشکر۳۴ پیاده، تابع سپاه یکم، با تیپ‌های۱۰۵ و ۵۰۴ پیاده مسئولیت پدافند از منطقه را به‌عهده داشت. قرارگاه این لشکر در چوارتا بود و تیپ۱۰۵ در منطقه عمومی گامو و تیپ۵۰۴ در منطقه عمومی چوارتا مستقر بودند. با شروع عملیات والفجر۹، یگان‌هایی نیز وارد منطقه شدند. تجهیزات منهدم‌شده دشمن: یک فروند هواپیما، یک فروند هلیکوپتر، ۲۰دستگاه تانک، ۹۰دستگاه خودرو، ۱۰قبضه ضدهوایی، مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه‌سنگین. یگان‌های منهدم‌شده دشمن: ۳گردان از تیپ۵۰۴، یک تیپ، یک گردان کماندویی گردان۹۴ توپخانه، گردان۴ تانک تیپ ۷۰۳.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
0
0
یاد و مکتب شهید اعلا کروی پاسدار دلاوری که در والفجر ۹ غریبانه شهید شد و پیکرش سالها مفقود الاثر بود گرامی باد
عادل
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
0
0
انسان باید در یه جای خلوت بشینی و کسی کنارت نباشه وقتی این مطالب مربوط به جنگ را میخوانی.فکر کن ده روز مانده به عید و تو در یک عملیات والفجر ۹ تونستی تپه های عراق را با کمک دوستانت در یک عملیات بگیری حالا زن و بچه ایام عید منتظرت هستند و هیچ نیروی کمکی به علت اینکه راه کوهستانی هستش نمیتونه بیاد اونجا و تو و بقیه نمیخواین منطقه ای را که با ریختن خون دوستانت گرفتید برگردی از دست بدی حالا ایام عید هستش و تو اون شب ها در اونجا به فکر بچه ها و زنت میفوتی دو روز بعدش با موشک عراق به اونجا حمله میکنه و تو همونجا شهید میشی.خاطرات چگونگی شهادت شهید خانمراد روئین تن لرستان کوهدشت
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->